Sojaprotein

Sojaprotein har på papperet alla goda egenskaper som man kan efterfråga hos ett protein. Det är ett fullvärdigt protein med rätt innehåll för att fungera bra i träningssyfte, och det bygger upp kroppens muskelceller på ett optimalt sätt. Ändå har sojaproteinets rykte skamfilats av ihärdiga rapporter om att det skulle ha negativa effekter på bland annat testosteronhalt. Lyckligtvis har färska studier börjat slå hål på myterna som gör gällande att sojaprotein skulle vara underlägset andra sorters protein, vilket gör att sojan lär få ett uppsving igen.
core sojaprotein

Core Soy Protein

soy protein

Soy Protein

En av de mest högkvalitativa proteinkällorna

Att ett protein är fullvärdigt innebär att det inte behöver kompletteras av andra proteinkällor för att kroppen ska kunna dra full nytta av aminosyrorna i proteinet. Sojaprotein är just ett fullvärdigt protein och det är därmed en av de mest högkvalitativa proteinkällorna som finns. Det är ovanligt att vegetabiliska proteinkällor – livsmedel från växtriket – har lika god sammansättning av aminosyror som animaliska – köttprotein – men sojaprotein är ett undantag. Mer detaljerat är det förekomsten av framför allt två viktiga aminosyror som gör sojaproteinet så framgångsrikt: glutamin och arginin. Det gör att musklernas tillväxt stimuleras och träningsresultaten förbättras.

Olika sojaprodukter

Man kan få i sig sojaproteinet på lite olika sätt. Några bra källor till detta protein är:

  • Färdiga pulver där man vet precis vad man får och hur mycket
  • Sojaprodukter som vegetariska sojakorvar och biffar
  • Fermenterade sojaprodukter som miso, natto, tamari, shoyu och tempeh
  • Färska gröna sojabönor
Det man ska tänka på är att det gäller att variera. Att enbart använda sig av soja som källa till protein är inte att rekommendera, men det är helt klart ett protein som man bör inkludera i sin kost såvida man inte är allergisk mot det.

Motverkar diabetes

Det finns också en lång rad andra fördelar med sojaprotein. Det har visat sig i studier att sojaprotein motverkar diabetes. Det innebär både diabetiker, där en högre halt sojaprotein har haft bevisad effekt på motverkan av njursjukdomar, och människor som befinner sig i riskzonene för sjukdomen som önskar att förebygga den. Därtill har sojaprotein också visat sig kunna arbeta förebyggande mot benskörhet liksom bidra till en sänkning av kolesterolet. Ett av de viktigaste fynden för den som vill gå ned i vikt kan vara att det finns indikationer på att sojaprotein är bättre än exempelvis kasein när det kommer till fettförbränning.

Sojaprotein passar dock inte alla. Det är välbelagt att en del människor är allergiska mot ämnet. Det rör sig dock bara om omkring en procent av befolkningen som har en sojaproteinallergi. Ryktet om att det skulle innehålla östrogener som verkar hämmande på testosteronproduktionen hos män har länge cirkulerat i träningskretsar, men det verkar vara en överdriven farhåga. Snarare har resultaten pekat mot att sojaprotein kan ha anti-östrogena funktioner, vilket skulle minska risken för prostatacancer. Forskningen är dock inte tillräckligt bred för att ha nått fram till konsensus och det lär fortsätta att debatteras om sojaproteinets för- och nackdelar framöver.

Bra alternativ till kött

Sojaprotein finns naturligt i sojabönan som går att köpa i de flesta matvarubutiker och som kan vara en bra ingrediens i många olika måltider. För vegetarianer som önskar sig en proteinrikare kost är det ett utmärkt alternativ till kött. Men det kan krävas rikliga mängder för att få i sig tillräckligt mycket protein genom kosten, så den som vill ha en mer koncentrerad dos av sojaprotein finns det som kosttillskott. Många proteinpulver har sojaprotein som basingrediens, vilket gör att det går att få i sig ämnet på ett enkelt sätt. Då finns det vanligtvis inte heller något fett eller kolhydrater i produkten, vilket sänker kalorivärdet per hundra gram.

Exempel på maträtter där man kan byta kött mot soja:

  • Piroger
  • Lasagne
  • Hamburgare och korv med bröd
  • Soppa
  • Köttbullar och köttgryta
  • Biffar
Man kan ta i stort sett vilken köttmaträtt som helst och helt enkelt byta köttet mot soja. Smaken och konsistensen är annorlunda, men man får den näring som man behöver och det viktiga proteinet. För många så kommer det som en överraskning att sojaproteinet många gånger är godare än vanligt kött.

Lämna en kommentar