Proteinpulver

Proteinpulver är ett av våra mest populär kosttillskott i dag och det kan mer eller mindre beskrivas som en extra måltid i form av pulver med ett högt proteininnehåll. Om du besöker en hälsobutik – online eller fysisk – kommer du snabbt att bli varse att utbudet med olika sorters proteinpulver är enormt. Det är inte bara varierande tillverkare utan det är proteinpulver producerade på olika sätt.

Av alla olika proteinpulver som finns på marknaden är den vanligaste och mest köpta den variant som är gjorde på vassle. Det är påsarna och burkarna med ett stort ”WHEY” på dem vilket helt enkelt är vassle på engelska. Så kallat vassleprotein finns i mjölk och står för runt 20 procent av proteinet medan 80 procent av proteinet i mjölken är kasein.

Det bästa proteinpulvret

Det är många som letar efter det bästa proteinpulvret. Och detta ändras ständigt då det släpps flera nya proteinpulver varje år med nya och förbättrade formulas. Vi tycker dock att det finns ett par utstickare som alla har ett par viktiga faktorer gemensamt: De är billiga, har goda smaker och kvalitativa ingredienser. Listan du hittar nedan är 3 produkter som sticker ut och om du vill ha det bästa proteinpulvret är det någon av dessa du ska välja.

core whey protein

Core Whey Protein

BILLIGAST!

core protein delite

Core Protein Delite

GODAST!

whey_gold_140_med

Whey Gold Standard

Högst kvalité

Olika sorters proteinpulver

Det finns alltså proteinpulver som tillverkas på olika sätt och förutom vassleprotein är också proteinpulver gjorda på soja och ägg vanligt. Känner du dig osäker på vilken sort du ska välja för att det ska passa dig och din livsstil kan det vara en god idé att kontakta butiken du vill handla hos för att få tips och råd.

  • Vassleprotein: Detta proteinpulver är som sagt mest förekommande i dag. Vassle är en restprodukt som blir över i samband med osttillverkning. För att kunna tillverka ost från mjölk krävs det att löpe tillsätts vilket är en slags enzymblandning. Med hjälp av löpet kommer kasein och mjölkfett separera sig från vasslen. Detta kan i sin tur filtreras och torkas. Just vassleprotein är ett protein med allra högst biologiskt värde vilket är ett mått på proteinets kvalitet. Den enda nackdelen med vassleproteinpulver är att det innehåller laktos vilket innebär att du som är laktosintolerant bör välja ett annat proteinpulver.
  • Kasein: Som tidigare nämndes finns även kasein i mjölk och det är här är rikt på kalcium. Detta protein har en komplex struktur vilket innebär att kroppen tar upp pulvret långsamt. Med anledning av detta är det vanligt att dricka detta proteinpulver innan läggdags. Det är för att motverka att muskelmassan i kroppen bryts ner under natten. Är du dessutom på diet kan kasein vara ett bra val med tanke på att det mättar ordentligt.
  • Äggprotein: I dag finns det också proteinpulver som är tillverkat på ägg. Detta proteinpulver tas upp något snabbare än kasein men är fortfarande mer långsamt än vassleprotein. Även äggprotein har ett högt biologiskt värde och kan vara ett alternativ mot vassle om du är laktosintolerant eller allergisk mot mjölkprotein.
  • Sojaprotein: Är du vegan kan sojaprotein vara ett bra alternativ som är fritt från animalier. Sojaprotein har blivit rensat på hormonliknande ämnen som finns naturligt i sojabönan. Det här är ett långsamt protein.

Så fungerar proteinpulver i kroppen

I kroppen sker det otaliga processer hela tiden utan att vi tänker på det och den specifika process som gör att ny muskelmassa bildas kallas för proteinsyntes. Med det sagt betyder det inte att du kommer att få enorma muskler och bli jättestark bara för att du tillsätter proteinpulver till din kost i samband med din träning. Kroppen har nämligen vissa gränser kring hur pass mycket muskler den kan bygga. Men med hjälp av proteinpulver kan du stimulera proteinsyntesen på ett optimalt sätt för att du ska få ut så mycket som möjligt av träningen och muskeluppbyggnaden.

När du ägnar dig åt styrketräning kommer omsättningen av protein i kroppen att öka och detta är en process som kickar i gång under tiden du tränar. Därefter kan den ökade omsättningen hålla i gång i mellan 24 och 48 timmar till efter det att du har gått från gymmet. Genom att tillsätta proteinpulver antingen innan eller efter ditt pass kommer du att kunna öka din proteinsyntes också vilket i sin tur innebär att du motverkar nedbrytningen av musklerna. Vid intag av proteinpulver kommer det att tas upp av mag- och tarmkanalen så att koncentrationen av aminosyrorna ökar varpå muskeluppbyggnaden också förbättras.

En av anledningarna till att just proteinpulver baserat på vassle är en sådan stor favorit bland många som tränar på gym är att kroppen snabbt och lätt kan ta upp och tillgodogöra sig proteinet. Du kan därmed utnyttja det så kallade anabola fönstret optimalt – alltså timmarna efter ditt träningspass när musklerna byggs upp.

Fördelar med proteinpulver jämfört med mat

En del kanske tycker att det här med proteinpulver är överdrivet och menar att du likväl kan stoppa i dig en frukt eller en macka när du kommer hem efter träningspasset. Faktum är att det inte alls är samma sak. Om du håller på med styrketräning och vill stimulera proteinsyntesen optimalt efter ditt pass är din kropp i behov av protein av hög kvalitet – runt 20 gram. Detta kan då jämföras med en banan som sägs vara proteinrik som ger dig cirka 1 gram.

Essentiella aminosyror, alltså livsnödvändiga sådana, är en naturlig del av innehållet i flera olika livsmedel. Detta är komponenter i protein som finns i bland annat kött, fisk, fågel, vassle och ägg. Dessa aminosyror brukar förkortas EAA. Med andra ord är vassleprotein väldigt fördelaktigt för att stimulera muskeltillväxten i samband med träning.

Som tidigare nämndes bryts olika proteinpulver ner av kroppen olika snabbt. Även detta ska tas i beaktning vid en jämförelse med mat. När du äter mat behöver kroppen längre tid på sig att bryta ner näringsämnena och proteinet. Proteinpulver tas upp väldigt snabbt och når blodet mer eller mindre på en gång.

Om du tränar flera gånger i veckan behöver din kropp mer bränsle – det vill säga mer mat och om du köper proteinpulver och adderar till kosten blir det lite billigare än att enbart äta proteinrik mat. Dessutom är det väldigt smidigt för att du ska få i dig tillräckligt med protein. Du kan ladda en shake med pulver innan du går hemifrån och fylla på med vatten när du ska dricka den senare på dagen.

Alla människor behöver proteiner

Alla människor har ett behov av att få i sig protein varje dag. Den exakta gränsen för hur mycket protein som kroppen behöver är individuell, men man brukar räkna med att 60 gram protein är minimum för att upprätthålla kroppens alla funktioner. För människor som lever ett aktivt liv och vill förbättra sin fysiska hälsa är protein ännu viktigare och behovet ökar därefter. Då kan intaget av bra protein vara skillnaden mellan att stå still i sin träningsutveckling och att få fart på muskelbygget.

Kosttillskott är ett utmärkt komplement till den vanliga kosten för att få i sig alla nödvändiga proteinämnen. Den kan finnas flera olika skepnader och konsistenser, men proteinpulvret är nog den allra vanligaste. Det går inte att gå in i ett omklädningsrum på ett gym utan att se någon som blandar till sin egen shake av proteinpulver. Passerade är dagarna när en banan eller sportdryck räckte som efter passet-näring. Nu inser de flesta att det krävs protein för att maximera sin muskeltillväxt, och proteinpulver tillhör de smartaste sätten att få i sig proteinet.

Håll koll på måtten och mängden

Kroppen kan som sagt inte bygga hur mycket muskler som helst utan det finns vissa begränsningar. Men för att du ska stimulera din proteinsyntes till max när du har tränat bör du försöka få i dig runt 20 gram protein som då innehåller 10 gram essentiella aminosyror. Använder du dig av vassleprotein behöver du alltså runt 30 gram pulver blandat med vatten. Majoriteten av produkterna på marknaden kommer med en skopa som har rätt mått för att du snabbt ska kunna blanda dina drinkar.

Det är förmodligen många som inte har koll på det dagliga intaget av protein – särskilt personer som inte ägnar sig åt träning av något slag. Men det finns faktiskt flera anledningar till att du bör intressera dig för det. Särskilt om du håller på med styrketräning då ditt dagliga proteinbehov ökar:

  • Du får mer muskelmassa i kroppen när du tränar som kräver mer protein.
  • Musklerna bryts ner mer när du tränar och får större muskler.
  • Protein behövs för att reparera musklerna och skador efter styrketräning.

Har du en känsla av att du inte får i dig tillräckligt med protein varje dag kan det med andra ord vara värt att investera i ett proteinpulver. Du kommer att kunna bygga mer muskler och förhoppningsvis också bättra dina resultat.

Eventuella biverkningar från proteinpulver

Det finns inte några direkt kända biverkningar som beror på intag av proteinpulver. Just vassleprotein innehåller som sagt laktos vilket kan påverka laktosintoleranta och personer som är mjölkproteinallergiker bör givetvis också undvika detta proteinpulver. Då rekommenderas bland annat sojaproteinpulver som är fritt från animalier.

Sedan är det alltid vettigt att välja proteinpulver som kommer från stora och väletablerade aktörer på marknaden. I Sverige finns det en hel del svenska företag som tillverkar proteinpulver och då kan du vara säker på att du får en bra produkt med tanke på att det genomförs tester hela tiden som är till för att säkra kvaliteten. Välj därmed bort proteinpulver från utländska företag som du inte känner till eller hittar information om på nätet för att undvika dåliga produkter.

Proteinpulver underlättar intaget

Tanken med proteinpulver är just att det ska vara enklare att få i sig tillräcklig mängd protein. Eftersom det har en hög andel protein per hundra gram slipper du ta stora mängder av andra livsmedel för att få i dig motsvarande mängd protein. Ration mellan antal kalorier och gram protein är ofta också god, vilket är en fördel för dig under deff eftersom du slipper onödiga kolhydrater och fetter. Däremot upplevs sällan pulvret som lika mättande som fast föda, vilket kan vara en nackdel om du vill begränsa ditt energiintag och gå ner i vikt.

Går att lagra under lång tid

Med tanke på att proteinpulver innehåller så stora mängder protein sett till vikt är det faktiskt en billig proteinkälla. Visst kan en burk proteinpulver kosta en slant, men jämfört med vad motsvarande mängd protein skulle kosta om du köpte kött, ägg eller soja är pulver ett prisvärt alternativ. Den har dessutom praktiska fördelar som ovanstående alternativ saknar. Den kan enkelt blandas till under vattenkranen på gymmet, vilket gör att du snabbare får i dig proteinet efter träningen. Det bidrar i sin tur till återuppbyggnaden av musklerna som har brutits ned under träningens gång. Dessutom kan du lagra proteinpulver under en längre tid, så du slipper känna någon panik över utgångsdatumet. Det är en aspekt som gör det möjligt att beställa proteinpulver från nätet, där du får tillgång till ett stort utbud.

Det är dock viktigt att poängtera att proteinpulver ska fungera som ett komplement, inte som basföda i kostcirkeln. Med en varierad kost som inkluderar andra proteinkällor har du redan grunden för en hälsosam livsstil. Proteinpulvrets uppgift är att ge en liten extra skjuts i träningen och se till att musklerna stimuleras dygnet runt. Ett proteinpulver kan många olika former av protein som bas. En favorit bland många kroppsbyggare är vassleprotein. Dels har den en mjölksmak som gör att blandningen påminner om en milkshake, dels har vassle extremt snabb upptagningsförmåga vilket gör den optimal i träningssyfte. En nackdel med vassleprotein är att den kan innehålla laktos och därmed ställa till med problem för allergiker, men då finns det många andra alternativ att välja på. Biffprotein, äggprotein och sojaprotein är andra typer av protein som finns tillgängliga i pulverform.

5 saker du inte visste om protein:

  • Det är inte att rekommendera att få i sig allt protein under en måltid. Det här är en myt. Kroppen behöver ett proteinintag som är jämnt fördelat över dagen. Proteinreserverna håller inte för evigt så det kan vara klokt att vid varje måltid försöka få i sig lite av de nyttiga proteinerna.
  • Man måste inte äta animaliskt protein för att få i sig tillräckligt. För många så är animaliskt protein samma sak som det bästa proteinet men det här stämmer inte. Man kan nämligen få i sig alla de viktigaste aminosyrorna via växtriket. Bra källor för protein är valnötter, mandlar, bönor, linser, kinoa, havre och chia. Man kan alltså vara vegan och ändå få i sig gott om proteiner.
  • Man kan få i sig för mycket protein, och m man får i sig för mycket så är det inte bra och det gäller att ta reda på hur mycket man behöver i enlighet med sin kroppsvikt.
  • Man måste inte ta en proteinshake direkt efter träning för bättre muskelmassa. Man trodde tidigare att kroppen tog till sig proteinet bäst direkt efter träningen men idag så vet man att det rör sig om två timmar efter träning så man har rätt gott om tid på sig att hjälpa kroppen med återhämtningsprocessen och muskelbygget.
  • Det är inte svårt att få i sig tillräckligt med protein. Om man ser till att äta rätt typ av mat, utnyttja bra proteinpulver även för bakverk och att sprida intaget över dagen så ska det inte finnas någon risk för att man inte får i sig tillräckligt, inte ens då man tränar riktigt hårt.

Lämna en kommentar