Proteinpannkakor

proteinpannkakorTräning och sötsaker är något som de flesta kanske inte tror kan existera i harmoni. Ingenting kunde vara mera fel. Det går faktiskt att göra nyttiga pannkakor som hjälper dig i träningen, samtidigt som de också blir riktigt goda. Du får det bästa av två världar och slippar välja det eller det andra. Genom att blanda i rejält med proteinbaserade livsmedel i pannkakorna kan du själv styra innehållet och se till att de får rätt näringsvärde för dina ändamål.

De allra flesta som tränar, oavsett om det sker på elitnivå eller som motionär, strävar efter en hög andel protein i sin kost. Det är det som hjälper oss att behålla muskler och se till att nya byggs. Därför är det inte så konstigt att det är just ingredienser med mycket protein som utgör huvudinnehållet i dessa nyttiga proteinpannkakor. Ägg är en klassisk proteinkälla som går att hitta till ett bra pris, och de måste förstås vara med i en pannkakssmet. Detsamma gäller mjölk. Tillsammans med vetemjöl och Core Whey Protein Powder har du grunderna för smeten som smakar lika gott som det låter.

Proteinpannkakor och vanliga pannkakor har mycket gemensamt – så också i tillagningen. Den går till på samma sätt oavsett proteinhalt. Du blandar ihop smeten i två omgångar för att sedan steka den i pannan under några minuter. Den största skillnaden som proteinpannkakan kan stoltsera med är additionen av proteinpulvret. Det gör att antal gram protein skjuter i höjden och du får en pannkaka som är mer anpassad för träning. Du kan välja att antingen äta pannkakorna som huvudrätt eller spara det till desserten. Ett hett tips är att toppa med lite färska bär för att öka sötman utan att tillsätta för mycket socker.

Fler tips på goda tillbehör till pannkakorna är:

  • Skivade bananer
  • Gojibär
  • Ananasringar
  • Honung eller dadelsirap
  • Glass eller sylt om det är okej med socker
Om du gillar idén med proteinpannkakor men inte har tid eller ork att vispa ihop en smet finns det en lösning som kommer att underlätta din matlagning väsentligt. Micro Whey Pancake är proteinpannkakor i pulverform. Smeten är alltså förpackad i en burk som du enkelt kan ha i skafferiet och plocka fram när andan faller på. Tillagningen går på ett kick. Det enda du behöver göra är att lägga pulvret i en shaker, tillsätta vatten och skaka tills smeten har blivit jämn utan klumpar. Därefter väntar du i ungefär tre minuter för att låta pannkaksmixen vila. Sedan är det bara att steka dem i någon minut på varje sida – och vips har du en måltid serverad. Om du hellre vill göra dem i våffeljärn går det förstås lika bra.

Trots att det är så pass enkelt att tillreda de här pannkakorna så kan följande tillredningstips vara bra att tänka på:

  • Se till att pannan är varm innan du börjar steka. Det är ingen hit att hälla i lite olja tillsammans med smet för att sedan vänta på att det blir tillräckligt hett för att pannkakan ska stekas.
  • Använd matfett då det behövs. Även om du har en non-stick panna så betyder det inte alltid att det blir bra då man steker utan olja eller smör. Om du lägger till minimalt med smör eller annat matfett så kommer det inte dra ner nämnvärt på hur nyttiga pannkakorna är.
  • Håll ett öga på pannkakornas färg. Tjockare pannkakor behöver tillagas på lite lägre temperatur och lite längre än tunnare varianter. Se till att du inte bränner pannkakorna så att de behåller den goda smaken.
  • Undvik klumpar. Innan du häller i smeten i pannan eller i våffeljärnet så ska du säkra dig om att den är utan klumpar för det blir inte gott när man får mjöliga klumppartier mitt i pannkakan.
Eftersom Micro Whey Pancake har tagits fram speciellt för att möta aktiva människors behov av goda proteinkällor innehåller produkten en stor andel protein. Räknat på varje 100 g ligger proteinpannkakorna på 48 g, vilket gör dem till ett utmärkt alternativ både inför och efter träningen. Micro Whey Pancake är kolhydratsnål i förhållande till traditionella pannkakor, och det är framför allt proteininnehållet som gör det till ett utmärkt måltidsförslag. Det utgörs framför allt av högkvalitativt vassleprotein som har en snabb upptagningsförmåga och därför kan hjälpa kroppen att återhämta sig på bästa sätt.

Proteinpannkakor recept

Recept för ca 10 pannkakor:

  •  6 dl mjölk.
  • 3 st ägg.
  • 1,5 dl vetemjöl.
  • 1,5 Core Whey Protein

Näringsvärde per portion:

  • Energi: 119 kcal
  • Protein: 10 g
  • Kolhydrater: 10 g
  • Fett: 4,2 g

micro whey pancakeMicro Whey Pancake

Näringsvärde per portion (40 g):

  • Energi: 144 kcal
  • Protein: 19 g
  • Kolhydrater: 9,6 g
  • Fett: 3,6 g

Lämna en kommentar