Ärtprotein

Det har blivit viktigt för kosttillskottsföretagen att kunna erbjuda sina kunder många olika alternativ när det kommer till produktutbud. Idag kan vi se en tydlig vegetarisk trend och till viss del även en vegansk sådan. Detta har tillsammans med det faktum att allt fler börjat träna och få upp ögonen för vad rätt protein och god kosthållning kan göra för kroppen, gjort att flertalet proteinkällor som tidigare var relativt okända för konsumenterna nu fått en plats i rampljuset. En av dessa proteinkällor är ärtproteinet. Ärtproteinet är ett av de mer okända vegetabiliska proteiner som finns på marknaden, men det håller absolut högsta klass om man ser till näringsvärdet.

conquest ärtprotein

Conquest Ärtprotein

ärt och havreprotein

85% Ärt & Havreprotein

Snällt mot magen och fritt från kolhydrater

Ärtproteinet kommer oftast från gula ärtor och har många fördelar. Många uppger att ärtproteinet är snällare mot magen än exempelvis vassleprotein som är en av de riktiga storsäljarna på marknaden. Ärtprotein har ett biologiskt värde som bruka ligga på ungefär 65%. Det betyder att ärtproteinet till relativt hög grad tillfredsställer din kropps behov av aminosyror.

Ärtproteinets uppbyggnad gör det möjligt att åtskilja ärtans protein från kolhydraterna. Det betyder att du kan få ett protein fritt från kolhydrater. Det kan hjälpa dig om du exempelvis vill gå ned i vikt. Många upplever också att de mår bättre om de skär ned på kolhydraterna, men det är ett individuellt beslut. När du utformar ett kostschema efter dina egna behov kan du välja att antingen inkludera kolhydrater eller försöka klara dig utan det. Ärtprotein är bra på så sätt att det ger dig möjligheten att själv ta beslutet.

Ärtprotein kan vara ett bra alternativ om du inte vill konsumera mjölk- eller köttprodukter för att få i dig nödvändigt protein. Om du tränar är det viktigt att du får i dig rätt sorts näring vid rätt tidpunkt. Det handlar alltså inte bara om att få i sig rätt sorts kost utan också hur regelbundet du intar den. För den som tränar hårt – inte minst styrketräning – är det av yttersta vikt att så snabbt som möjligt efter ett träningspass få i sig näring, främst i form av protein. När du tränar en muskel bryts dess fibrer ned. Det är sedan under processen när muskeln återuppbyggs som den växer. Det är här proteinet kommer in – och ju snabbare du får i dig det efter träningen, desto bättre. Inom näringsfysiologi kopplad till träning brukar man ofta tala om det anabola fönstret. Det avser den tid då musklerna behöver näring och protein som allra mest.

Det är här proteinshaken kommer in i bilden och varför den har blivit en så vanlig syn på gym över hela landet. Det kan nämligen vara svårt att ta med sig ett stort och proteinrikt mål mat att äta precis efter träningen. Då passar det utmärkt att blanda en liten shake med ärtprotein för att ge kroppen vad den behöver.

Fler sätt att få i sig ärtproteinet på

Ibland så kan man ju tycka att det är lite trist med shake efter shake och då kan det vara roligt med alternativa sätt att få i sig pulvret på. Några fina exempel på smarta ärtproteinrätter är:

  • Muffins – använd proteinpulvret som mjöl och få goda muffins som du kan äta som mellanmål eller till frukost.
  • Glass – blanda ihop en fin glassblandning med ärtprotein, frys in och njut av den nyttiga proteinglassen en varm sommardag.
  • Gröt – Laga gröt med ärtprotein som en ingrediens för att öka andelen protein.
  • Bars – Lägg till ärtproteinet som en ingrediens i dina favoritbars som du lagar hemma och som kan komma med som ett smart mellanmål vart du än befinner dig.
  • Chokladpudding – Man kan också använda sig av ärtprotein i en hälsosam chokladpudding som har en intensiv smak men som inte kommer med en massa onödigt socker.
  • Brownies – Goda brownies kan man också laga med ärtproteinpulver och här kan man söta med stevia, agave eller kanske kokos för att få den där goda smaken som man gärna vill ha då sötsuget sätter in.

Lämna en kommentar