Äggprotein

Äggprotein är en oundgänglig proteinkälla för alla som vill ha ett ordentligt proteintillskott i sin kost. Allt sedan Rocky svepte sina råa ägg i filmens värld har ägg blivit synonymt med muskeltillväxt och träning. Äggproteinet har förstås samma goda egenskaper i dag, men numera har raffinerade behandlingsmetoder att det finns betydligt enklare sätt att få i sig tillräckliga mängder av ämnet. Äggprotein syns kanske inte lika mycket som ingrediens på proteinpulverburkar som kasein eller vassle, men det är utan tvekan en populär proteinkälla både som kosttillskott och i kosten. En av äggproteinets många fördelar är att det helt och hållet saknar laktos, vilket annars är en hake för många med träningsintresse.

Äggprotein finns givetvis i sin naturliga form i ägg, som är en förhållandevis billig råvara med många användningsområden. De kan tillagas på en rad olika sätt, och antalet äggbaserade maträtter är många; omelett, ägg benedictus, med många flera. Ett par ägg vid sidan av pyttipannan eller någon annan maträtt är ett smart sätt att addera några värdefulla gram protein till maten. Men att få i sig äggprotein via maten har också sina begränsningar. Såvida du inte har en omättlig mage och omöjligt kan tröttna på ägg kan det vara svårt att tillfredsställa dina behov genom att enbart äta ägg. Dessutom är det lite otympligt att ta med sig några kokta ägg till gymmet och trycka i sig efter träning.

egg protein

Egg Protein

Utvinns ur äggvitor – lågt kolestrolvärde

Lösningen heter äggprotein som kosttillskott, där det har koncentrerats i ett proteinpulver och på så sätt kan intas på ett betydligt enklare sätt. Äggprotein som kommer i form av proteinpulver är oftast gjorda på äggvitorna – äggets proteinrikaste del – vilket gör att du slipper bekymra dig om kolesterolvärdet och andra faktorer som ett högt äggintag kan påverka. Tack vare få kalorier per gram protein är äggprotein ett livsmedel som också fungerar bra under dieter. Genom att alltid se till att du får i dig tillräckligt mycket protein minskar du risken att förlora muskelmassa under dieten.

Tas snabbt upp av kroppen

Äggproteinets främsta egenskap är att den innehåller så kallade essentiella aminosyror. Ett proteins biologiska värde, som anger hur väl sammansatt det är av rätt ämnen, är en bra indikator på proteinets kvalitet – och här ligger ägg på hela 100. Det innebär att det bara är vassle som ger bättre uppsättning aminosyror för kroppens muskeluppbyggnad. Studier visar att ägg också har den goda egenskapen att snabbt kunna tas upp av kroppen, vilket är en fördel för alla som dricker protein efter träning och vill ge kroppen snabb återhämtning av energi.

En viktig aspekt för konsumenter av proteinpulver är förstås smaken. Det har sagts att äggproteinpulver har en något mindre angenäm smak jämfört med mjölkbaserade pulver som vassle och protein, men det är en subjektiv fråga där de flesta har en egen åsikt. Dessutom finns det nu ofta flera olika smaker som gör att äggproteinpulvret snabbt slinker ner. Det går också att hitta recept på nätet där äggprotein går att använda som en ingrediens i många olika måltider.

Det här visste du inte om ägg

Trots att vi är så vana vid att äta ägg så finns det en massa intressant information om äggen som de flesta är omedvetna om. Visste du till exempel:

  • Att ägg är en bra källa till lutein och zeaxantihn som skulle kunna skydda synen samt kolin som anses vara bra för minnet
  • Att det finns studier som visar att det skulle kunna vara så att man lättare går ner i vikt om man äter ägg till frukost
  • Att äggets färg har att göra med den typ av höna som lade det. Hönor som har röda fjädrar lägger bruna ägg och hönor som är vita lägger vita ägg.
  • Att kalkonägg är minst lika nyttiga men inte lika vanliga i butiken på grund av att kalkoner tar upp mer plats och därför inte är lika ekonomiska för äggproduktion.
  • Att salmonella rent statistiskt kan finnas i ett av 20000 kommersiellt producerade ägg och det betyder att det är väldigt sällsynt att man råkar ut för den här bakterien.

Lämna en kommentar